Aktuálne realizujeme tieto interaktívne prednášky/ workshopy/ kurzy pre odborníkov (psychológov, pedagógov, výchovných poradcov a pracovníkov s mládežou). O ich rozsahu a forme sa s Vami vieme dohodnúť a doladiť objednávku tak, aby bola čo najviac v súlade s Vašimi potrebami.
9.1. + 16. 1. 2026 Naratívna skupinová terapia.
PhDr. Jarmila Tomková
ONLINE – ZOOM
Piatok 9.1. 9:00 – 13:00 + Piatok 16.1. 9:00 – 13:00
Pre koho: odborníci pracujúci s ľuďmi v pomáhajúcich profesiách, psychológovia, terapeuti, sociálni pracovníci, študenti psychológie a sociálnej práce
Kedysi bola skupinová terapia využívaná psychodynamickými a medicínsky orientovanými odborníkmi, prevažne v nemocniciach, na klinikách a v liečebných zariadeniach. “Liečba skupinovou dynamikou” je koncept vytvotrený psychoanalýzou. Naratívy prístup je však už dobre etablovaný nielen v individuálnom a rodinnom kontexte, ale v skupinovej naratívnej terapii prebehli už aj overovania na ich efekt, randomizované kontrolné štúdie (napr. aj pre jej efekt u skupiny pacientov s psychotickými ťažkosťami).
Predstavíme si skupinovú terapiu v postmodernej perspektíve a taktiež niektoré z overených nástrojov a krokov.
Budeme diskutovať o špecifikách, prínosoch, výzvach i prekážkach v práci so skupinami.
Viac info
Registrovanie sa na kurz
25.6.2024 Foucault a Michael White.
Vplyv modernej moci na pocit životného zlyhávania a práca s ním v naratívnej psychoterapii.
ONLINE – ZOOM
PhDr. Jarmila Tomková
Pre koho: odborníci pracujúci s ľuďmi – pomáhajúce profesie, študenti psychológie a sociálnej práce
Môže sa nám zdať, že zlyhávame … v tom, čo dosahujeme. V tom, ako žijeme, v tom, že nenapĺňame vlastný potenciál, že sme nedostatoční… V čom vlastne? S čím sa to porovnávame? A čo všetko sme pre dosiahnutie toho schopní urobiť? Hotovú otrockú prácu niekedy. A vedie to k niečomu? ako s klientmi tento príbeh zlyhávania prerámcovať a pomôcť im uzrieť v ňom ich akty ODMIETNUTIA tlaku normatív. Niekedy síce tieto konštruované méty nedosahujú, ale výnimočne sa necítia za to vinne či zle. Inokedy si možno povedia „A dosť!“ Ich činy ODMIETNUTIA tlaku normatív sú východzím bodom pre konštruovanie viacerých ďalších významov o sebe. Sú východzím bodom pre konštruovanie ALTERNATÍVNYCH PROJEKTOV IDENTÍT.
Východiska Michel Foucault-a a Michaela White-a, jeho mapu krokov pre prácu s ľuďmi, ktorých zotročuje pocit životného zlyhávania či zaostávania sme si spoločne predstavili a trénovali v niekoľkých online stretnutiach pre odborníkov.
Viac info a prihlásenie sa na kurz
14.-15. apríl 2025 PRACUJME NA TOM, ČO FUNGUJE! Na riešenie orientovaný prístup v práci s problematickými školskými triedami.
ONLINE – ZOOM
9:00 – 15:30 hod
PhDr. Jarmila Tomková + Mgr. Alica Kopernická
Pre koho: psychológovia z CPPPaP, školskí psychológovia, preventisti, terapeuti, učitelia
Prístup vytvorili priekopníci Krátkej na riešenie orientovanej terapie (SFBT), Insoo Kim Berg a David Shuts, ako jedinečnú aplikáciu Krátkej na riešenie orientovanej terapie do školského prostredia. Prvýkrát ho spustili v r. 2002. Odvtedy bol zavedený a používaný v mnohých ďalších mestách a krajinách, overovaný pre efekt prístupu. Pomohol triedam s výrazne vysokou kriminalitou a záškoláctvom, nemotivovanosťou k učeniu, s agresiou či šikanovaním.
Lektorky Jarmila a Alica sa v tomto prístupe školili a využívali ho v práci s rôznym typom školských tried.
Viac info a prihlásenie sa na kurz
26.11.-27.11. 2024 BEZ VINY A HANBY.
Naratívny prístup pre prevenciu a riešenie šikanovania.
ONLINE – ZOOM
9:00 – 15:30 hod
PhDr. Jarmila Tomková
Naratívne riešenia pre školy. Prevencia a riešenie šikanovania. Prístup Bez viny a hanby (No Blame No Shame)
Pre koho: psychológovia z CPPPaP, školskí psychológovia, preventisti, terapeuti, učitelia
Čo získate:
– naratívny pohľad na vznik šikanovania, jeho udržiavanie ako i na jeho prevenciu a riešenie
– naučíte sa užitočne postupovať pri začínajúcom / rozvinutom šikanovaní
– príklady z praxe mojej vlastnej, ďalšej slovenskej a empiricky overenej praxe zo zahraničia
– príručka ku kurzu
Viac info a prihlásenie sa na kurz
12.3.-9.4.2025 BEN SHANNAHAN:
Naratívna psychoterapia pre RODINY, V KTORÝCH SA VYSKYTUJE NÁSILIE (verbálne, psychologické či fyzické)
A RODINY PO SUICÍDE.
ONLINE – ZOOM
5x Workshop v stredy ráno 8:00 – 10:00 hod
BEN SHANNAHAN Ben Shannahan je naratívny a systemický rodinný terapeut, ktorý má dlhoročné skúsenosti v oblasti sociálnej práce a duševného zdravia detí a dospievajúcich v Londýne a v Perth v Austrálii. Má magisterský titul v naratívnej terapii a komunitnej práci. Je členom Austrálskej asociácie pre rodinnú terapiu (AAFT, AUS) a Britskej Asociácie rodinnej terapie (AFT, UK). Pôsobí na fakultách Dulwich Center (Austrália), The Institute of Narrative Therapy (UK) a PartnershipProjects (UK) a The Systemic Consultation Center (Austrália), lektoruje výcvik v rodinnej a naratívnej terapii na národnej a medzinárodnej úrovni.
Popri vyučovaní Ben pôsobí vo svojej nezávislej praxi ako naratívny rodinný terapeut. V posledných rokoch pracuje po boku mladých ľudí a ich rodín najmä v kontextoch práce:
– s rodinami, kde je problémom násilie detí a dospievajúcich voči rodičom; s pestúnskymi rodinami; s deťmi a mladými, ktorí zažili stratu v dôsledkusamovraždy; s mladými ľuďmi rôzneho pohlavia, identít a sexuality – v Rainbow Community House.
Pre koho: psychoterapeuti, poradenskí psychológovia a sociálni pracovníci, psychológovia z CPPP, školskí psychológovia, preventisti, terapeuti, učitelia a študenti psychológie.
Viac info a prihlásenie sa na kurz
Máj – Jún 2023 David NEWMAN: Odpoveď na suicidálne myšlienky či pokusy. Naratívny prístup k zúfaniu a zážitkom so suicídom.
ONLINE – ZOOM
David Newman, Sydney Narrative Center, Dulwich Center Australia
– Posilnite sa v práci s klientmi, ktorí čelia veľkému trápeniu, vidia vo svojom živote málo nádeje, majú skúsenosti so suicídom a s hospitalizáciou. Naratívny prístup a odpovede na suicidálne myšlienky.
– Teória + kazuistiky David Newman-a + zážitkové učenie + precvičovanie si v skupinách + tipy na úlohy v medziobdobiach + zdroje.
– Stredy 8:00 -9:30
– 🔸24.5.2023🔸31.5.2023🔸7.6.2023🔸14.6.2023🔸21.6.2023
– Cena _ 160 eur
– Prebieha v ENG s prekladom do SVK
Viac info a prihlásenie sa na kurz
Jan.-Feb. 2023 NARATÍVNA PÁROVÁ TERAPIA
s lektorkou Chana Rachel Frumin
ONLINE – ZOOM
Chana Rachel Frumin priama žiačka Michaela White-a, JNTI Jerusalem Narrative Therapy Institute
Utorky 17:30 -19:00
Začiatok 10.01.2023
7 lekcií/1,5hod. x 27eur _ 189eur
Prebieha v ENG s prekladom do SVK
Viac info a prihlásenie sa na kurz
4.- 20. máj 2021
Dni naratívnej terapie III. v Bratislave – ONLINE
Chana Rachel Frumin (Jeruzalem, Izrael). Priama žiačka Michaela White-a vás bude jedinečným spôsobom sprevádzať poznatkami a zručnosťami naratívnej terapie.
4.-5.5._Naratívna terapia – základné pojmy, metódy, techniky, kladenie otázok
10.5._Supervízny večer – precvičovanie, otázky, práca s témami
18.5._Párová naratívna terapia – 5 typov manželstva, ako naučiť páry komunikovať, byť si spolu nablízku, načúvať si, riešiť problémy
20.5._Budovanie klubu života – pomáháme ľuďom objaviť ľudí, skúsenosti a situácie, na ktorých je možné vytvoriť či podporiť identitu preferovaného príbehu.
Ako pracovať s traumou bez retraumatizácie
Lektorky: Danka Žilinčíková, Jarmila Tomková
Mladý hejter. Ako komunikovať s deťmi a rodičmi o nenávistných prejavoch.
Odborníkov pracujúcich s deťmi a mládežou zaujíma, ako to je možné, že online život detí je niečo, kde sa „utrhnú z reťaze“ a sú celkom iné, zrazu aj agresívne, vulgárne, riskujúce. Naháňa to strach, naráža na stanovené hranice a preto máme my dospelí tendenciu reagovať reštriktívne. Na internete funguje disinhibičný efekt, ktorý mnohé javy mení, spúšťa ako katalizátor, či umocňuje. Ako zachovať chladnú hlavu a hovoriť s deťmi a ich rodičmi o nenávistných prejavoch, extrémizme a šikanovaní spôsobom, ktorý ich s väčšou pravdepodobnosťou prizve do spolupráce a nepostaví ich do odporu? Čo robiť, keď zbadáme prejavy extrémizmu a diskriminácie na internete? Ako vyskladať program alebo aj len jednotlivú aktivitupre žiakov Bolna prevenciu neznášanlivosti a extrémizmu?
Práca s deťmi s poruchami autistického spektra
Lektorka: Martina Marečáková Machovská
Po absolvovaní výcviku „Speciální pedagogika v procesu výchovy a vzdělávaní dětí s poruchami autistického spektra“ na PF UK v Prahe zavádza lektorka tento jedinečný prístup do základných východísk systemiky. Tým je jej prístup ku klientom autistického spektra a ich rodinám ešte viac šitý na mieru.
- Žiak s Aspergerovým syndrómom
- Žiak s pervazívnou vývinovou poruchou
Ako sa vo vyučovacom procese môžu prejavovať špecifiká danej diagnózy z okruhu pervazívnych porúch? Akú školu pre dieťa s autizmom zvoliť? Ako čo najlepšie dieťaťu s autizmom porozumieť a priblížiť sa k „jeho svetu“? Ako dieťaťu s autizmom pomôcť v čo najväčšej miere porozumieť nášmu naňho chaoticky pôsobiacemu svetu? Ako môže byť učiteľ takémuto žiakovi nápomocný? Ako spolupracovať s rodičmi dieťaťa? Ako zvládnuť dané dieťa v školskom kolektíve? Ako zvládnuť nároky, ktoré so sebou táto práca prináša? Ako „stavať“ na silných stránkach dieťaťa? Čím nás môže dieťa s autizmom obohatiť?
Práca s deťmi a ich rodinami, keď zažili či zažívajú ťažké (až traumatické) životné príbehy
Lektorka: Danka Žilinčíková
Využitie systemických prístupov na školách
Lektorka: Jarmila Tomková
Výukový proces a celkovú klímu triedy často výrazne ovplyvňuje problematické správanie žiakov. Kurz predstaví Krátku na riešenie zameranú psychoterapiu s dôrazom na tie východiská, ktoré sú využívané v školstve (Solution education) a a sú užitočné pre prácu učiteľov, školských psychoogov a pre iných odborníkov vo výchovno-vzdelávacom procese.
– Ponúkaná je perspektíva práce s celou triedou ako alternatíva k zatiaľ prevládajúcemu prístupu, ktorý oddeľuje problematické správanie žiakov a javy mimo triedu do kancelárie psychológa.
– Dozviete sa konkrétne využitia v jednoduchých aktivitách pre prácu s triedou: lepšie zaangažovanie žiakov do aktivít, zmena atmosféry triedy, dobré a užitočné stanovenie si cieľov v spolupráci žiakov s triednym učiteľom (podobne ako v tímoch).
– Systemické východiská savýborne hodia pre prevenciu negatívnych fenoménov v školských triedach, prípadne na ich nápravu. Ukážeme si ako napríklad.